METs håndtering av henvendelser fra media
De siste dagene har Meteorologisk institutt fått kritikk for vår håndtering av en mediehenvendelse fra ABC Nyheter. Henvendelsen gjaldt vurderinger av vær og klima på reisemål i høstferien. I vårt svar gikk det frem at vi ikke ønsket å bidra til artikkelen fordi det kunne bidra til økt flyreising og dermed økte utslipp av klimagasser.
Dette svaret er ikke i tråd med hvordan Meteorologisk institutt skal håndterer henvendelser fra media. Vi har en soleklar plikt, og en sterk egeninteresse i vårt samfunnsoppdrag, til å bidra med faktainformasjon om vær og klima til myndigheter, media, næringsliv, institusjoner og allmennheten, uavhengig av hva informasjonen skal brukes til.
Meteorologisk institutt får i løpet av året en stor mengde mediehenvendelser. Etter beste evne svarer vi ut disse så langt det er mulig innenfor rammen av våre ressurser. Det er positivt at media og befolkningen er interessert i vær og klima, og vi er helt avhengige av tillit og godt samarbeid for å kunne overvåke, varsle og formidle informasjon om været og havet med høy kvalitet og regularitet og beregne klimaet i nåtid og framtid - slik det står i våre vedtekter.