På omdømmetoppen for 15. år på rad
Blant de offentlige etatene skårer instituttet høyest på “Totalinntrykk” i gruppen “Mer uavhengige kunnskapsmiljø og statsforetak”, men får skarp konkurranse fra Folkehelseinstituttet (FHI), som har den største økningen i årets måling og er nest øverst på totalinntrykk.
Etatene blir målt ut fra fire kriterier som til sammen utgjør “Totalinntrykk”. På “Samfunnsansvar” er MET på andre plass, bak FHI. På “Effektivitet og økonomisk styring” er MET på tredje plass, bak Norges Bank og FHI. På “Åpenhet og informasjon” er MET på andre plass, bak FHI, mens vi topper listen på “Kompetanse og fagkunnskap” foran FHI.
MET-direktør Roar Skålin er svært fornøyd med at instituttet topper listen for femtende år på rad.
– Det viser hvor sterk vår stilling er i befolkningen. Det er også gledelig at MET fortsatt er på topp i kategorien for kompetanse og fagkunnskap, sier Skålin.
Han er ikke overrasket over at Folkehelseinstituttet puster oss i nakken og ligger foran på områder som “Samfunnsansvar” og “Åpenhet og informasjon”.
– I den situasjonen vi har vært i siden mars har Folkehelseinstituttet, Helsedirektoratet og myndighetene fått en svært krevende oppgave som de har løst på en meget god måte, og de har kommunisert godt med befolkningen. Det bekreftes gjennom denne undersøkelsen, sier Skålin.
Han tror omdømmeplasseringen til instituttet vil gi inspirasjon til å fortsette det gode arbeidet med å formidle vær og klima til samfunnet.
– I tillegg gir det oss inspirasjon til å jobbe bevisst med å bedre både kvaliteten på informasjonen og måten vi presenterer den på, sier Roar Skålin.
Helsedirektoratet får årets omdømmepris fordi de over flere år kan vise til tydelig positiv utvikling av omdømmet og for en spesielt sterk utvikling i 2020, et år som har satt denne virksomheten og dens ledelse på en prøve uten sidestykke, heter det i begrunnelsen.
Her kan du lese mer fra undersøkelsen.